Jakie są rodzaje dostępnych opon?
Opona to coś więcej niż gumowy pierścień wypełniony powietrzem. Jest to złożona konstrukcja, która może sprostać wielu wyzwaniom. W tym rozdziale omówimy różne rodzaje opon dostępnych na rynku oraz korzyści, jakie oferują one kierowcom pojazdów.
Istnieją dwa główne elementy, które odróżniają różne typy opon: mieszanka gumowa i wzór bieżnika. Zależą one od środowiska i warunków, w jakich opona jest użytkowana. Najlepsze opony do Twojego samochodu osobowego lub ciężarowego zapewnią najlepsze prowadzenie i trakcję.
Opony letnie
Do produkcji opon letnich stosuje się specjalne mieszanki gumowe. Oferują one doskonałą przyczepność i właściwości jezdne zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni w wyższych temperaturach. Są również mniej hałaśliwe i mają niższy opór toczenia.
Opony letnie mają prostszy wzór bieżnika niż opony zimowe. Mniej jest rowków odprowadzających wodę, dzięki czemu opony mają lepszy kontakt z nawierzchnią drogi. Osiągi pojazdu na suchej nawierzchni latem są lepsze dzięki doskonałej trakcji i hamowaniu.
Te same elementy, czyli unikalna mieszanka gumowa oraz prosta rzeźba bieżnika, sprawiają, że opony letnie nie nadają się do jazdy w warunkach zimowych. Bieżnik staje się zbyt twardy, aby poradzić sobie ze śniegiem i lodem, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza.
Opony zimowe
Opony zimowe zapewniają niezrównaną przyczepność na drogach pokrytych śniegiem i lodem, a także na drogach mokrych w niskich temperaturach.
W oponach zimowych mieszanka bieżnika zawiera więcej naturalnej gumy. Nie twardnieje ona w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza. Dlatego opona pozostaje elastyczna i sprężysta w niskich temperaturach, co pomaga skrócić drogę hamowania.
Bieżnik posiada głębsze klocki, które wbijają się w śnieg i lód, zwiększając przyczepność. Opona zimowa posiada lamele, które odprowadzają wodę i błoto pośniegowe, zmniejszając prawdopodobieństwo poślizgnięcia się na warstwie przy dużej prędkości.
Opon zimowych nie należy zakładać latem. Mieszanka jest zbyt miękka, aby używać jej na suchym asfalcie i będzie się szybciej zużywać. Ze względu na wyższe opory toczenia mieszanki, hałas na drodze i zużycie paliwa wzrosną.
Opony całoroczne
Obecnie nie ma opony, która byłaby w stanie poradzić sobie w każdych warunkach pogodowych. Jak już wspomnieliśmy, opona letnia ma słabą przyczepność na śniegu, a opona zimowa jest bardzo zła na gorącym asfalcie. Te skrajności może nieco zamaskować opona całoroczna. Opona całoroczna może być właściwym wyborem, jeżeli mieszkasz w regionie, w którym temperatury zimą i latem są umiarkowane, lub w mieście, w którym odśnieża się ulice.
Opona całoroczna łączy w sobie najlepsze cechy opon letnich i zimowych, stanowiąc rozwiązanie hybrydowe, które łączy w sobie najlepsze cechy obu rodzajów opon. Nie można jej porównywać z oponami zimowymi lub letnimi pod względem specyficznego przystosowania do warunków zimowych i letnich. Opona całoroczna to kompromis, który jest odpowiedni dla kierowców, którzy nie spodziewają się jazdy w ekstremalnych warunkach pogodowych.
Opony umożliwiające jazdę po przebiciu (RunOnFlat)
Opony RunOnFlat to jedno z najważniejszych osiągnięć w przemyśle motoryzacyjnym od czasu pojawienia się opony pneumatycznej lub zastąpienia opon diagonalnych radialnymi. Jest to rozwiązanie rewolucyjne. Opony runflat są w pełni funkcjonalne w przypadku przebicia, nagłej utraty ciśnienia lub innej sytuacji awaryjnej.
Mocna i gruba ściana boczna pozwala na utrzymanie funkcjonalności opony przez długi czas po przebiciu. Z reguły na oponie typu run-flat można przejechać 80 km. Opony takiej nie da się naprawić i należy ją jak najszybciej wymienić.
Opony dla pojazdów z napędem 4×4
Opony 4×4 mają większy bieżnik niż zwykłe opony samochodowe. Bieżnik ma głębsze rowki i większe klocki. Ponieważ ich bieżnik szybko wypełnia się błotem, standardowe opony nie radzą sobie dobrze na błotnistym terenie. Koło zacznie się obracać w miejscu i głębiej wbijać w podłoże. Ponieważ elementy bieżnika opon 4×4 nie są zapychane przez materiał drogowy, mają one lepszą trakcję na nierównym terenie, takim jak błoto, trawa i śnieg.
Może to Ci się spodoba
viaTOLL po rozbudowie mógłby posłużyć do walki z przemytem i wyłudzeniami podatku VAT
Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL w ciągu pięciu lat przyniósł prawie 7 mld zł do Krajowego Funduszu Drogowego. W przyszłym roku Ministerstwo Infrastruktury ma zadecydować o jego przyszłości, ponieważ w 2018 roku wygasa
Dynamicznie rośnie sprzedaż nowych aut i import używanych. Dystrybutorzy części liczą zyski
Od stycznia do końca sierpnia zarejestrowano blisko 310 tys. samochodów osobowych i dostawczych, o 17,8 proc. więcej niż rok wcześniej. W podobnym tempie rośnie import używanych aut, w czym pomaga między innymi program
Dzięki rowerzystom miasta Unii zyskują 111 mld euro rocznie
Jak wynika z danych Europejskiej Federacji Rowerzystów wkład finansowy rowerzystów w działalność gospodarczą w centrach miast i lokalnych sklepach Unii Europejskiej wynosi 111 mld euro rocznie. Według badania przeprowadzonego w Brukseli w 2012 roku, zamieniając samochód na rower,
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!